onsdag 3 december 2014

Morotssemlor

Idag har jag varit ledig från praktiken och även imorgon är jag ledig, skööönt! Meeeen de straffar sig no sen för ja måst vara där hela helgen så... (följer mina handledares arbetsschema så långt de går)

Idag har jag fått uträttat lite ärenden, jag har varit in till stan så nu är ALLA julklapparna fixade wohooo! och så kom de ju skatteåterbäring idag så jag känner mig lite rik ännutill! Dessutom har jag dammsugat och bakat mina goda morotssemlor, tänkt lägg upp recept ifall nån blir snååål.


Morotssemlor

50 g jäst
50 g smör/margarin (smält)
5 dl vatten
½ dl flytande honung
2 tsk salt
1 dl vetekli
1 dl solrosfrön (skalade)
½ dl linfrön
2 stora rivna morötter
2 dl grahamsmjöl
9 - 10 dl semle- eller vetemjöl

Låt jäsa ca. 30 min

Laga ca. 15 semlor av degen och låt jäsa under duk ca. 30 min

220C ca. 15 min

1 kommentar: