tisdag 19 maj 2015

Träning

Hejhej! Ja fick lust att skriva ett litet träningsinlägg så vi kör på de! För ungefär 5 månader sen så började jag riktigt ordentligt satsa på dehär med att springa. Jag klarar int av det här med att gå på gym eftersom att jag tröttnar såå fort + att det är dyrt om man vill ha kort till ett ordentligt gym här i Åbo. 
Nåja men iallafall i vintras var de nog emellanåt en riktig pina att släpa sig fram i snöslasket men de börja gå bättre förvånansvärt fort! Nu för tiden klarar jag nog av att springa flera km i sträck. En sak som dock är lite konstigt är att jag springer allra bäst ensam, helt tokig kan jag bli när jag springer med J eftersom jag bara börjar gnälla om alla mina krämpor åt honom. xD

Här e några små tips från en amatör springare till en annan: 

- Börja med att springa utan musik, man kan då bättre koncentrera sig på sin teknik och man får ventilerat tankarna mycket bättre.
- Försök att hålla blicken uppåt när du springer och inte ner i marken.
- Tänk på att använda armarna när du springer (inte som nå flaxande fågel som vissa)
- Det där att man inte orkar sitter oftast bara i huvudet, orka pressa dig själv en bit ännu för första kilometrarna av länken är oftast värst.
- Spring inte allt för långa sträckor, om det är allt för jobbigt (speciellt i början av sin spring-karriär) så tröttnar man fort efter några länkar (jag brukar springa ca 5 - 7 km per gång)
- Variera rutterna lite


Och till sist vill jag berätta om mitt fina fitbit armband! Det är verkligen super och stämmer jättebra, min fungerar så att man knackar mitt på armbandet och så dyker det upp prickar som säger hur mycket man har rört på sig och när det darrar och är 5 prickar så är det fullt. Sen finns det också ett sleep mode som man kan ha på om man har på armbandet på natten så kan man se därifrån hur mycket man har rört sig under natten och hur länge man har sovit. Man följer ju alltså med via fitbit appen på telefonen eller datorn och det finns även så att man kan göra nånslags foodplan och nå me hur mycket vatten man dricker men de har ja int orka börja med!
Ett stort plus med armbandet är att man får mer motivation att röra på sig eftersom man vill ju ha alla prickarna! Gotta catch them dots lixxom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar